Jak założyć sklep internetowy krok po kroku

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku

Założenie własnego sklepu internetowego to generalnie nic trudnego. Rozwój technologi spowodował, że nie musisz być programistą, aby stworzyć własny sklep od zera niskim kosztem. W tym artykule dowiesz się krok po kroku jak założyć sklep od zera, jak wybrać odpowiedni silnik sklepu i na co warto zwrócić uwagę. Jeśli nie masz jeszcze pomysłu co sprzedawać, ale własny sklep to coś co bardzo Cie kręci – podpowiem jak znaleźć dobry produkt.

 

Jaką platformę sklepu internetowego wybrać

Żeby zacząć przygodę z tworzeniem sklepu musisz wybrać w jaki sposób on ma powstać. Do wyboru są rozwiązania „darmowych” silników takich jak prestashop, woocomerce do wordpressa czy też magento. Jak pewnie zauważyłeś słowo darmowe wziąłem w cudzysłów. Chodzi o to, że sama platforma jest dostępna bezpłatnie i można ją zainstalować na serwerze w ciągu kilku sekund i potem pozostaje tylko konfiguracja. Niestety sama bazowa platforma to za mało. Potrzebny będzie dodatkowy szablon żeby sklep jakoś wyglądał, który co prawda można kupić za mniej niż 100 zł, ale do tego chodzi odpowiednie ustawienie wszystkich opcji, procesu zakupowego, a i przydałoby się przecież dodać kilka opcji wyróżniających sklep wśród konkurencji. Biorąc to wszystko pod uwagę – trzeba będzie albo poświęcić masę czasu na naukę i wdrożenie tego lub komuś zapłacić, a specjalista z tej dziedziny do najtańszych nie należy. Dla osób mających sporo czasu i zaparcia – prestashop lub woocomerce będą świetnym wyborem. Są generalnie proste w podstawowej obsłudze, ale problem pojawi się kiedy trzeba coś zmodyfikać, jednak nie będzie on na tyle poważny, żeby sobie z nim nie poradzić – tak jak mówiłem jest to kwestia czasu.

Co jeśli nie mam czasu? Są jakieś inne rozwiązania?

Obecnie na rynku jest ogromny wybór serwisów typu SaaS (software as a service), które oferują właśnie tworzenie sklepów internetowych. Polega to na tym, że płacisz co miesiąc określoną kwotę i tak długo jak płacisz sklep będzie online. Nie związujesz się żadną umową – jest tzw. Pay as you go czyli płać dopóki potrzebujesz usług. Te kwoty nie są duże bo najtańsze pakiety zaczynają się od około 50 złotych. Za tą cene nie musisz się martwić o żadne techniczne ustawienia, masz przyjazny panel w którym jest wszystko intuicyjne, masz wsparcie twórców poprzez chat, email czy telefon oraz dedykowane narzędzia i moduły, które ułatwiają implementacje np. z kurierami czy też bramkami płatności.

Na co zwracać uwage przy wyborze?

Generalnie oprócz ceny, która jest podobna trzeba brać pod uwagę takie czynniki jak przygotowanie sklepu pod optymalizację wyszukiwarek czyli SEO oraz jakie są koszta kiedy chcesz wprowadzić jakąś modyfikację. Tutaj trzeba dodać, że do czasu kiedy zadowolisz się podstawowymi rozwiązaniami to koszta są jak wspomniałem – niewielkie. Kiedy zechcesz wprowadzić jakąś modyfikację to musisz to zlecić firmie, która stworzyła ten sklep. Nie możesz tego zrobić sam ani nie możesz zatrudnić własnego programisty. Jesteś zdany na ich cennik. Ale uspokajam – te sklepy są tak stworzone, że nie ma co tam modyfikować dopóki nie będziesz ogromnym e-commersem z tysiącami zamówień miesięcznie, a wtedy tych kosztów nie odczujesz.

To jaki SaaS w końcu wybrać?

Od razu zaznaczę – to nie jest wpis sponsorowany i nikt mi nie zapłacić za polecenie. To jest moja prywatna opinia i sam korzystam z ich usług. Dodatkowo działam jako specjalista SEO i wiem z czym najlepiej mi się pracuje, a przy czym mam ochotę wyrzucić komputer przez okno. Biorąc pod uwagę wszelkie plusy i minusy najlepszym wyborem będzie shoper. Dlaczego? Mają najlepsze moduły pod SEO, a chcesz pozycjonować sklep, bo to świetne źródło ruchu z największa konwersją. Ich wsparcie działa sprawnie jak na usługę za 50 złotych miesięcznie. Sporo zmian można dokonać samemu w kodzie z ich poradnikami. Jeśli zechcesz skorzystać z mojej rekomendacji to tutaj jest link do rejestracji. [LINK] – tak dostanę niewielkie wynagrodzenie za polecenie Tobie tego serwisu, ale nie jest to moją motywacją do polecania go. Każdy inny serwis też ma system rekomendacji, więc po prostu liczę, że w taki sposób podziękujesz mi za mój czas za ten artykuł i rekomendację poprzez moje doświadczenie. Dziękuje.

Tak więc krok pierwszy „sklep internetowy jak zacząć” już za nami.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego

Jeśli przeczytałeś poprzedni akapit to wiesz, że można to zrobić szybko i tanio, bo za około 50 złotych miesięcznie, a czasem można załapać się na promocję i kupić taniej. Po drodze pojawią sie jeszcze inne dodatkowe koszta, ale spokojnie nie będzie to nic drogiego.

Domena i nazwa sklepu

Twój sklep musi się jakoś nazywać. Jak wybierz nazwę to przyjdzie pora na zakup domeny czyli np. sklepzbutami.pl. Koszt domeny „.pl” to cena około 12 złotych brutto za pierwszy rok i około 50 złotych brutto za każdy kolejny rok przedłużenia, więc żaden majątek. Domeny polecam kupować na OVH.com – po prostu mają najtaniej i jest to duża, międzynarodowa solidna firma.

Hosting sklepu internetowego

Jeśli zdecydujesz się na założenie sklepu internetowego z np. shoperem to nie musisz martwić się o hosting. Wtedy w cenie masz po prostu serwer, na którym będą przechowywane wszystkie dane. Ty jedynie musisz podłączyć domenę do ich hostingu co jest bardzo proste i w ich „pomocy” znajdziesz informację krok po kroku jak to zrobić. Jeśli natomiast wybrałeś ścieżkę bycia kowalem własnego sklepu i zaczynasz przygodę z prestashop lub woocomerce to hosting będzie Ci potrzebny. Na początek wystarczy najtańsza opcja – nie kupuj żadnych drogich pakietów. Minimalizuj koszty, aby przetestować swój pomysł, a później skaluj biznes i dopiero wtedy bierz większe pakiety jak już będą one realnie potrzebne. Ofert firm hostingowych jest jeszcze więcej niż Saas’ów ze sklepami. Ja wszystkie moje strony hostuję od kilku lat na [LINK] i jestem zadowolony. Generalnie oferty wszystkich firm są praktycznie identyczne, ja po prostu jestem zadowolony ze wsparcia, która działa błyskawicznie i jest całodobowe co jest niewątpliwą zaletą, a wcale nie mają przez to wyższych cen.

 

Jak otworzyć sklep internetowy – O czym musisz wiedzieć

 

Regulamin i polityka prywatności sklepu internetowego

Przygotowanie regulaminu oraz polityki prywatności jest ważne. Są grupy kancelarii prawnych, które szukają sklepów z błędnymi zapisami w regulaminie, a następnie wykorzystują to na swoją korzyść różnymi sposobami. W przypadku wyboru oprogramowania SaaS większość firm oferuje przygotowanie tych dokumentów prawnych w cenie lub za niewielką opłatą. Na pewno będzie to tańsze niż gdybyście zgłosili się indywidualnie do prawnika. To kolejny plus sklepu na rozwiązniu SaaS typu wspomniany shoper. Przechowywanie danych osobowych klientów to istotna sprawa. Trzeba odpowiednie je zabezpieczyć, aby nikt ich nie wykradł oraz jasno wskazać do czego one będą wykorzystywane.

 

Reklama twojego sklepu internetowego

Bez reklamy nie ma klientów, a bez klientów sprzedaży. Najlepiej jeśli wybierzesz 2 lub max 3 kanały sprzedaży, którymi będziesz się zajmował. Do wyboru jest ich oczywiście więcej, ale jak zaczniesz robić wszystko to nie zrobisz tak naprawdę nic. Wypiszę możliwości i podpowiem na co warto zwrócić uwagę. Kolejność będzie przypadkowa.

Content marketing – Obecnie bardzo modne hasło, które każdy powtarza. Buduj treść, edukuj klienta, a następnie zaoferuj produkt. Klient, który Cie zna, który uzyskał od Ciebie darmową pomoc chętniej odwdzięczy się zakupem. To jest fakt, jednak nie w każdej branży to jest możliwe. Jak takie treści tworzyć? Załóż bloga i pisz treści poradnikowe. Dla sklepu z ubraniami pisz posty typu „jak się modnie ubierać”, „top 5 niezbędnych elementów garderoby dla każdego mężczyzny” i tak dalej. Popatrz co robi konkurencja i zrób to lepiej. Prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko sprzedaż, ale i budowanie relacji z klientami, a blog właśnie na to pozwala. Jeśli masz odwagę – pokaż siebie, pokaż swoją twarz jako autor sklepu i bloga. Niech klienci Cie kojarzą.

Reklama na facebooku i instagramie– łatwo stworzyć reklamę i równie łatwo przepalić cały miesięczny budżet w kilka dni. To nie jest najlepsze źródło klientów na sam początek, chyba że sprzedajesz produkt, który ładnie wygląda typu świeczki zapachowe, kominki zapachowe z kadzidełkami i tak dalej. Ubrania co prawda też mogą ładnie wyglądać, ale mimo że ludzie będą oglądali to statystyki pokazują, że mało osób decyduje się na zakup. Facebook to świetne źródło do stosowania remarketingu czyli pokazywania reklamy dla osób, które już odwiedziły twój sklep, aby im przypomnieć o np. porzuconym koszyku.

Reklama Google Ads(kiedyś Adwords) – Poprzez system reklamowy google możesz wyświetlać swoją reklame w formie tekstowej w wynikach wyszukiwania wtedy kiedy użytkownik wpisze jakąś konkretną frazę. Dodatkowo możesz wyświetlać produkty w karuzeli produktów jeśli zapytanie jest bezpośrednio o jakiś produkt lub po prostu w formie banerów graficznych. Google jest także właścicielem serwisu YouTube, a zatem możesz za jego pośrednictwem wyświetlać reklamy video na tej właśnie platformie. Taką formę reklamy warto wykorzystać przy produktach, które można ładnie przedstawić jak wspomniane wcześniej kominki zapachowe, które można zobaczyć w np. sklepie backflow.pl

Email marketing – tutaj będzie krótko. Musisz najpierw zebrać listę mailingową np. poprzez oferowanie kodu rabatowego w zamian za podanie adresu email. Później do takich klientów możesz wysyłać oferty, kolejne rabaty i tak dalej. Generalnie nic to nie kosztuje, ale jednak zebranie tych emaili nie jest szybkie i proste.

 

Pozycjonowanie czyli SEO – Celem pozycjonowania jest to, aby twoja strona pojawiła się na pierwszej pozycji kiedy ktoś wpisze frazę, która jest powiązania z twoim produktem lub usługą. Jeśli masz sklep z rowerami to będą to frazy typu „rower górski”, a na blogu możesz mieć wpis „jaki rower górski wybrać” – dzięki temu pozyskasz klienta poprzez wysoką pozycji, którego wedukujesz, a potem mu sprzedasz produkt taki jaki potrzebuje. SEO oczywiście nie jest darmowe, wymaga pracy nad budową widoczności serwisu poprzez optymalizację, budowę odpowiednich treści oraz budowę linków prowadzących do twojego sklepu. Jako, że od 6 lat pracuję jako specjalista SEO to chętnie Ci pomogę jeśli będziesz zainteresowany tym kanałem marketingowym, który polecam, bo daje największą konwersję. Wadą jest czas, który jest niezbędny na uzyskanie zadowalających efektów.

 

Moja rekomendacja to inwestowanie w SEO długoterminowo jeśli budżet Ci na to pozwala (minimum 1500 zł miesięcznie), obowiązkowo Google Ads, które daje natychmiastowe rezultaty i Facebook Ads do remarketingu.

Wyżej wymienione opcje są oczywiście płatne i wymagają budżetu, który możesz przeznaczyć na testowanie metod, bo nie od razu wszystkie reklamy będą zyskowne. Algorytmu muszą nauczyć się komu wyświetlać twoją reklamę, a ty musisz testować i dopasować treść reklamy do grupy odbiorców.

Możesz też próbować reklamować swój sklep internetowy np. na grupach na facebooku oraz na forach internetowych, których obecnie niestety jest mało i generalnie raczej zakazują takiej autopromocji.

Wybór strategii marketingowej oraz lejek sprzedażowy

Wybranie kilku metod promocji sklepu to jedno, ale umiejętne wykorzystanie ruchu, który na twoją stronę trafia z tych metod to drugie. Istnieje coś co nazywa się lejkiem marketingowym i nazwa jest bardzo dosłowna. Na twoją stronę trafia 100 osób, 70 osób zaczyna przeglądać pobieżnie kategorie, później jedynie 30 osób zacznie przeglądać konkretne produkty, 8 osób doda coś do koszyka, a tylko 2 kupią. W taki sposób masz konwersję 2% co jest dobrym wynikiem. Mam nadzieję, że rozumiesz skąd nazwa „lejek” – na górze jest szeroko, a na dole wąsko co jest analogią, iż im dalszy etap tym mniej osób tam dociera, a na samym końcu jest płacący klient. Najprościej sprawdzić liderów w twojej branży, odwiedź kilka sklepów internetowych i sprawdź jak wygląda ich proces lejka marketingowego. Jednym z etapów może być edukacja klienta poprzez bloga, o czym wspominałem już w metodzie marketingu jako content marketing. Wpisy blogowe warto promować przez Facebooka – one klikają się bardzo dobrze i to dosyć niskim kosztem.

Budowanie świadomości marki – branding

Kupowanie reklam i ściąganie ruchu na stronę to jeden z wielu procesów marketingowych. Jeśli chcesz stworzyć biznes na wiele lat to musisz zadbać, aby wśród twoich klientów wykreowała się świadomość marki. W tym celu warto prowadzić bloga, o którym już kilka razy wspomniałem. Wrzucaj wszędzie swoje logo – oczywiście bez przesady – oraz wybierz kolory, które będą reprezentowały twoją markę. Niech pojawią się w logo i na całej stronie internetowej. Identyfikacja wizualna to proces, który nie zachodzi szybko, ale konsekwentne działanie przynosi świetne rezultaty. Powinieneś doprowadzić do tego, aby klient myśląc o jakimś produkcie od razu pomyślał o twoim sklepie internetowym lub marce.

Założenie sklepu internetowego – system płatności online

Obecnie sklep bez płatności online nie ma prawa istnieć. Nikomu nie chce się robić tradycyjnych przelewów, czekać na zaksięgowanie i potwierdzenie płatności. Klient oczekuje natychmiastowego komunikatu po zapłacie, że dostałeś zapłatę i już natychmiast przechodzisz do realizacji. Do takich komunikatów przyzwyczajają nas największe sklepy, a my musimy im dorównywać. Oczywiście trochę wyolbrzymiam, ale jeśli przez 24 godziny nie dasz klientowi znać, że zacząłeś realizacje jego zamówienia to najprawdopodobniej już myślach napisał na Ciebie negatywną opinie, którą się podzieli jak tylko otrzyma zakupiony produkt.

Najlepiej wybrać system płatniczy o najniższej prowizji. Ze swojej strony poleca T-Pay, przelewy24 oraz HotPay – wszystkie mają takie same funkcje, najniższa prowizja jest na HotPay, za to przelewy24 są najbardziej znane z tej trójki. Procesor płatniczy raczej ma marginalny wpływ na konwersję w sklepie, nikt na to nie patrzy więc możesz wybrać dowolnie.

Integracja systemu płatniczego – niezależnie czy działasz na silniku open-source czy na SaaS – w obu przypadkach integracja jest prosta i istnieją gotowe wtyczki, które wymagają podania tylko kilku kluczy w odpowiednich polach – każdy sobie z tym poradzi.

 

Skąd wziąć pomysł na sklep internetowy

Już wiesz jak założyć sklep internetowy, a przynajmniej znasz schemat i podstawowe wymagania. Wiem, że jest sporo osób, które chcą prowadzić sklep, ale nie wiedzą co sprzedawać.

Zweryfikowanie pomysłu jest najmniej kosztowne, jeśli wybierzesz sklep oparty o dropshiping o czym zaraz powiem troche więcej. Produkty, które się dobrze sprzedają można znaleźć na allegro. Poklikaj po różnych branżach i sprawdź, które produkty sprzedają się najczęściej. Na pewno produkty sezonowe będą miały duże branie np. materace wodne, baseny dmuchane, płoty i maty z wikliny do ogrodu. W zimę jakieś akcesoria do jeżdżenia na nartach czy akcesoria samochodowe. Generalnie otwarcie sklepu internetowego to prosta sprawa, wybrać odpowiedni produkt jeśli go jeszcze nie masz jest trudniejsze. Nie spiesz się z wyborem. Tak naprawdę wszystko można sprzedać, bo na wszystko jest zapotrzebowanie. Możesz też sprawdzać jakie są stawki za kliknięcie w reklamie google ads i ile jest miesięcznie wyszukiwań danej frazy- to pomoże Ci obliczyć potencjał sprzedażowy oraz ile możesz mieć marży przy jakiejś konkretnej cenie produktu.

Jak założyć sklep internetowy oparty o dropshiping

Jeśli chcesz założyć sklep internetowy oparty o model dropshipingu to tak naprawdę nie różni się to niczym od zakładaniu sklepu ze zwykłym asortymentem. Cały proces wygląda tak samo, jedyna różnica będzie w regulaminie, bo musi on być inaczej skonstruowany. Występujesz wtedy jako pośrednik sprzedaży, a nie sprzedawca. W taki wypadku nie obejdzie się bez indywidualnego regulaminu od prawnika. I to jest tak naprawdę jedyna różnica. Metody promocji sklepu pozostają niezmienne.

Jak prowadzić sklep internetowy

Pomijam tutaj kwestie marketingu, bo o nich już wspominałem. Prowadzenie sklepu to głównie obsługa zamówień i zapytań. Staraj się odpowiadać szybko, bo tego oczekują klienci. Na początku staraj się odpisywać o każdej porze kiedy tylko możesz żeby po prostu rozwinąć biznes. Potem ustal sztywne godziny, w których odpowiadasz na maile. Nie pozwól żeby sklep zaczął władać twoim życiem. Ustal automatyczną odpowiedź na maila, że sklep pracuje w godzinach np. 8-17 i odpowiedź klient otrzyma z samego rana. Nawet jeśli będziesz odpisywał wieczorami – ustaw taki komunikat dla bezpieczeństwa, żeby klient wiedział że musi poczekać. Jak dostanie odpowiedź wieczorem to będzie po prostu mile zaskoczony, że ktoś odpisał mu po oficjalnych godzinach pracy.

Staraj się prowadzić relacje z klientami na mediach społecznościowych. Odpowiadaj na komentarze i pisz do nich wiadomości prywatne jak tylko skomentują twój wpis. Nie sprzedawaj im niczego nachalnie. Raczej spróbuj ich popytać co myślą o twojej ofercie i co ich powstrzymuje od zakupu. Nikt nie da Ci lepszej odpowiedzi niż potencjalny klient.

Własny sklep internetowy – Optymalizacja pod google czyli SEO

Wspominałem o SEO jako jednej z metod marketingowych sklepu. Wspomniałem też, że jest to moim zdaniem najlepsza metoda pod warunkiem, że masz budżet, a sklep przynosi już jakieś zyski z np. Google Ads. SEO wymaga czasu i wypozycjonowanie nowego sklepu na frazy, które są często wyszukiwane to około rok czasu. W kilka miesięcy można wypozycjonowac frazy z tzw. długiego ogona czyli takie, które są mniej wyszukiwane, ale bardziej precyzyjne przez co jest tam mniejsza konkurencja, którą trzeba pokonać.

Optymalizacja to niekończący się proces, bo zawsze można coś poprawić. Przy tworzeniu treści czy to na bloga czy to na opisy produktów warto skorzystać z programów, które to znacząco ułatwią. Polecam polskie narzędzia takie jak SurferSEO oraz Senuto – najniższe pakiety są tanie, a zaoszczędzą masę czasu oraz pozwolą na osiągnięcie lepszych wyników.

Najlepszy SaaS pod względem optymalizacji to Shoper. Woocomerce oraz prestashop mają podobne możliwości, bo tam po prostu można zmienić wszystko tak jak tego potrzebujesz.

Proces optymalizacji to coś, czego można się nauczyć czytając wiele blogów specjalistów SEO. Niestety sama optymalizacja w sklepie internetowym nie wystarczy. Potrzebne są jeszcze dobrej jakości linki prowadzące do twojej domeny. To jest proces, który trudno zrozumieć i tym nie nikt nie dzieli się publicznie lub dzielą się wiedzą „ogólną”, która nie da żadnej przewagi nad konkurencją. Dysponuje dostępem do kilku serwisów, z których mogę pozyskać linki do twojej domeny więc jeśli będziesz inwestował w SEO odezwij się do mnie.

Szablon sklepu i user experience

Już wiesz jak otworzyć własny sklep internetowy, ale pozostaje pytanie co z jego szablonem? Generalnie niezależnie od wyboru oprogramowania możesz liczyć na gotowe szablony, które są przyzwoite jeśli chodzi o wykonanie, wygląd i optymalizację kodu. Największy wybór będzie w przypadku woocomerce, bo jest on oparty o WordPressa czyli najpopularniejszy sytem zarządzania treścią na świecie. Staraj się wybierać szablon średnio popularny, żeby nie było to coś co klienci znają z innych sklepów. Postaraj się znaleźć specjalistę od UX i przeprowadź podstawowy audyt. Po audycie dostaniesz listę rzeczy, które warto zmienić, a to już możesz wykonać sam.

 

Jak zrobić sklep internetowy – analityka

Kupowanie reklam nie ma sensu jeśli nie będziesz analizował jakości tego ruchu. Podstawowym narzędzie i jednocześnie obowiązkowym jest Google Analytics. Pozwoli Ci ono na śledzenie skąd trafiają do Ciebie klienci oraz z jakich źródeł ruchu masz najwiekszą konwersję. Oczywiście trzeba analitykę odpowiednie skonfigurować, aby badać ścieżki konwersji, lejków marketingowych i tak dalej, ale to nie jest nic trudnego. W internecie jest masa poradników, które w bardzo konkretny sposób pokazują co i gdzie kliknąć, żeby ustawić Google Analytics.

Jeśli myślisz o SEO podepnij stronę do Google Search Console i zweryfikuj tam swoją domenę. Znajdziesz tam później informacji o organicznych wyszukiwaniach twojej witryny oraz o ewentualnych błędach, które Google wykryło na twojej stronie.

Najczęściej zadawane pytania o zakładanie sklepu internetowego

 

Chcę prosty sklep internetowy, co wybrać?

Prosty sklep to rozumiem taki, który zakłada się szybko, aby np. zweryfikować pomysł na biznes lub produkt. W tym przypadku pozostaje skorzystanie z gotowych rozwiązań SaaS, o których pisałem w artykule. Po prostu masz wszystko gotowe od razu i jedynie konfigurujesz kilka pól, aby przyjmować płatności i zintegrować wysyłkę jeśli masz fizyczny produkt.

Jakie oprogramowanie sklepu pod dropshipping – Ze swojej strony polecam jakiekolwiek rozwiązanie SaaS. Pozwoli Ci to na szybkie zweryfikowanie pomysłu. Załóż sklep internetowy w nawet jeden dzień, a potem działaj już z marketingiem i promocją produktów. Polecam ze swojej strony Shopera.

Ile można zarobić na prowadzenie sklepu internetowego? – To pytanie czasem padało w komentarzach i na moich livach. Nie ma na nie dobrej odpowiedzi – zarobisz tyle ile potrafisz sprzedać.

Czy mogę założyć sklep na działalności gospodarczej? Każda działalność zarobkowa wymaga prowadzenia działalności gospodarczej. Bez DG nie będziesz mógł obsługiwać płatności online oraz narażasz się na problemu z urzędem skarbowym. Warto skonsultować się księgową i wypytać ją o wszystko co chcesz wiedzieć, a później niech po prostu obsługuje twoją księgowość. To nie będą wielkie koszta, około 200 złotych miesięcznie przy prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów.